Vi rör oss för lite

Vi sitter stilla framför datorn på jobbet, framför teven hemma och färdas stillasittande där emellan.


Ryggbesvär, stelhet och smärta i händer, armar, skuldror och nacke utgör en stor del av sjukfrånvaron. På senare år har en mängd samstämmiga forskningsresultat från hela världen visat att stillasittande och passiv livsstil är bland de största bidragande riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar och övervikt.

 

Sittsjukan är livsfarlig

Alla känner någon med sittsjuka. Du kanske associerar till ryggvärk och nackspärr, men sittsjukan är mycket värre än så. Att den är livsfarlig visas i en omfattande studie från Australien som uppmärksammats över hela världen1)

Stillasittande är enligt Världshälsoorganisationen WHO en av de vanligaste orsakerna till för tidig död i höginkomstländerna2) Det drabbar allt fler, trots att många av oss försöker motionera varje vecka. Att sjukdomar och tidig död är kopplat till stillasittande och fysisk inaktivitet3) visas även i denna rapport från Kanada.

Stillasittandet är en folksjukdom

Även svenska forskare skriver bl a i Läkartidningen att många stillasittande timmar i vardagen, oavsett intensiva träningspass på gymmet, ökar risken för vanliga folksjukdomar och förtida död4) Merparten av stillasittande sker på arbetsplatsen. Bara genom att stå istället för att sitta hälften av vår arbetstid kan vi minska risken för välfärdsjukdomar och gå ned i vikt5).

Källhänvisning:
1) Sitting Time and All-Cause Mortality Risk in 222 497 Australian Adults (2012)
2) Global status report on noncommunicable disease. WHO (2010)
3) Sitting time and mortality from all causes, cardiovascular disease, and cancer. (2009)
4) Nytt synsätt på fysisk aktivitet och stillasittande. Läkartidningen (2010)
5) Non-Exercise Activity Thermogenesis: The Crouching Tiger Hidden Dragon of Societal Weight Gain (2006)

Varför det är så viktigt med variation under ditt arbete?

5 tips som hjälper dig att arbeta säkrare och smartare.

  1. Datormusen: Med en centrerad mus undviker du att hamna för långt ut till höger med armen, utanför det goda arbetsområdet. En centrerad mus gör också att du enkelt kan växla mellan höger och vänster hand vilket ger större variation.

  2. Tangentbordet: Många standardtangentbord är för breda och gör så att armarna vinklas utåt. Tangentbordet bör därför vara lågt och kompakt. Att lära sig kortkommando ger variation i det dagliga arbetet med tangentbord och datormus.

  3. Skrivbordet:  Att blanda sittande och stående regelbundet är viktigt för att det höj- och sänkbara bordet skall fylla sin funktion. Att stå upp då och då gör stor skillnad för kroppen Undersökningar visar att personer som står upp förbränner betydligt fler kalorier än de som sitter ner.

  4. Bildskärmen: Ska vara lätt vinklad från dig och på ca 70 cm avstånd. Den övre kanten på skärmen ska vara i ögonhöjd.

  5. Belysning: Belysning ska vara justerbar, bländningsfri och gärna ge möjlighet till individuell justering. Om det finns blänk och reflexer i bildskärmen samt dålig belysning vid arbetsplatsen ökar det risken för muskelspänningar, utöver risken för synbesvär. Ett enkelt sätt att se om belysningen är felplacerad är att placera något blankt, eller en liten spegel på skrivbordsytan. Om du ser reflexer i ytan är belysningen felplacerad.

 

Bästa tipset är ändå att ta en paus från tekniken ibland.

Funktion, ergonomi och arbetsmiljö

Alla har vi olika behov och föredrar olika sorters arbetsmiljöer. Och för att din personal ska trivas och prestera på topp gäller det att välja rätt utrustning utifrån deras särskilda förutsättningar.

”Kan inte någon bara tala om vad jag behöver?”


Valmöjligheter är kul, men ibland blir det bara för mycket. Särskilt i tider som dessa, då det verkar finnas oändligt många märken, modeller och versioner av allt. Att välja rätt utrustning till kontoret kan till slut bara kännas som en pina. Du förstår hur viktigt det är att göra rätt val, men blir överväldigad av alla alternativ. 

Därför finns vi. 

Supplies Team arbetar med din arbetsplatsmiljö, ser till att du har de rätta produkterna kring din arbetsplats för en trivsam ergonomisk vardag. Vi har i samarbete med våra kiropraktorer utvecklat en rad smarta tjänster kring ergonomi, där vinsten bland annat är minskad sjukfrånvaro och ökad trivsel på arbetsplatsen. Genom våra ergonomiföreläsningar, arbetsplatsanalyser och vår Office Makeover finns det också pengar att spara. 

Vi erbjuder ett brett sortiment av marknadens starkaste varumärken inom ergonomiprodukter. Det gör att våra lösningar alltid innehåller de bästa produkterna för våra kunders behov.

Du kan prova våra ergonomiska produkter kostnadsfritt i två veckor och känna skillnaden.



 

 

Vill du veta mer?

Vår kunniga personal hjälper dig hela vägen till en bättre arbetsmiljö och ger dig löpande information. Ring 08- 736 18 00 eller låt oss kontakta dig!